woensdag 17 september 2014

Openheid forceren over MH-17 Onderzoek om doofpot te voorkomen

Vandaag werd bekend dat iemand via Duitsland 23 miljoen euro zou willen investeren om werkelijk te achterhalen wat er is gebeurd rondom de ramp van de MH-17.


De afgelopen periode heb ik me ook afgevraagd waar de stem is van al die mensen die hun dierbaren hebben verloren door die ramp met de MH17 op 17 juli. Waarom eisen zij niet meer openheid over het onderzoek? Het is toch eigenlijk absurd dat er na twee maanden onderzoek op 9 september er niet veel meer bekend is dan dat het vliegtuig is neergestort door 'een grote hoeveelheid hoog-energetische objecten die van buiten kwamen' (1).

Ik zou willen pleiten voor de ultieme publieke openheid van de gegevens, omdat we zeker als Nederlanders het recht hebben om te weten wat de bekende informatie is. We weten dat het onderzoek in handen is van landen van de EU, die ook duidelijk partij hebben gekozen tegen Rusland en voor Oekraïne. In hoeverre kun je er dan vanuit gaan dat er ook een daadwerkelijk onpartijdig en open onderzoek kan plaatsvinden als zou blijken dat er allerlei vage dingen zijn geweest die de rol van de Oekraïne bij de ramp in een negatief daglicht zouden kunnen plaatsen?

Terwijl er zich grote ontwikkelingen afspelen rondom een oplossing van het conflict in de Oekraïne blijft de oorlogszuchtige NAVO maar haat zaaien richting Rusland en blijft de E.U. maar extra kolen op het sanctievuur gooien: een benadering die gelukkig wordt genegeerd door de Oekraïne en Rusland zelf. Het zijn echter wel vooral de NAVO-landen die er belang bij hebben om Rusland en de regio's Donetsk en Lugansk zo negatief mogelijk af te schilderen.

Wrakstuk MH-17
Tot nu toe heeft alleen Rusland het lef gehad om al haar satellietgegevens openbaar te maken (2,4), waarbij zij zich ook op basis van die gegevens bepaalde vragen hebben gesteld. Waarom hebben wij geen inzage gehad in de gegevens van de luchtverkeersleiding van Oekraïne? Waarom heeft de Oekraïense verkeersleiding de MH-17 opdracht gegeven af te wijken van de normale route door over de rampzone te vliegen? Wat deed dat Oekraïense vliegtuig daar enkele kilometers van het vliegtuig af, enkele minuten voor de ramp?

Waarom was er zoveel meer radaractiviteit bij het Oekraïense leger de dagen voor de ramp, en werd het snel minder na afloop?

De minister van Buitenlandse zaken van Rusland, Sergey Lavrov, heeft zich ook al openlijk afgevraagd waarom er zo weinig openheid is over het onderzoek (3). Is het niet gek dat de kritische vragen rondom vlucht MH17 vooral komen van Rusland en van Maleisië? Waarom is Nederland weer zo ontzettend braaf en lief? Het heeft er alle schijn van dat er informatie bewust wordt achtergehouden voor het publiek in de hoop dat de aandacht in de loop der tijd verslapt (5)?

NOTEN
(1) http://rt.com/news/188512-30million-malaysian-plane-ukraine/
(2) http://rt.com/news/174496-malaysia-crash-russia-questions/
(3) http://rt.com/news/187548-lavrov-ukraine-plane-nato/
(4) http://rt.com/news/173976-mh17-crash-questions-ukraine/
(5) http://oekrainevanuitrussischperspectief.blogspot.nl/2014/07/wat-deed-de-oekraiense-su-25.html